Monday 25 April 2011

Roti 'Senyum'

Bismillah..
“Kesian roti tu dh nk expired pn xda org nk makan..”, hati kecilku berbisik.

Maka aku terus mencapai bungkusan roti tersebut lalu mngeluarkan beberapa keping daripadanya.Nasib baik masih lembut dan tak lemau dek angin yang masuk.


Aku mempunyai 2 pilihan,sama ada mahu meletakkan `chocholate peanut butter` atau cecah sahaja dengan air susu+koko.tapi selalu tu la yang aku dah lakukan,aku mahukan sesuatu yang berbeza.yang mampu membuatkan diriku lebih berselera untuk menghabiskannya.


Otakku ligat memikirkan apa yang ptut dibuat dengan roti-roti yang kelihatan sungguh enak dimakan begitu saja.ku lihat disekeliling bilik,dan mataku terpandang kotak choki-choki yang sudah terbuka tu.


“Wah,macam menarik je kalu letak choki2 ni”, getus hatiku.lalu ku capai choki2 tersebut,dan diletakkn di sebelah roti-roti tadi.maka,bermulalah operasi menghias roti-roti untuk dimakan sebagai pengalas perut sepanjang aku berpuasa pada hari itu. Dan yang paling menarik adalah roti `senyum` yang sempat aku ambil gambarnya sebelum hilang dari pandangan mata.


Begitulah kisah bagaimana roti `senyum` ini terhasil.walaupun nmpk macam kebudak-budakkan, yela,boleh pulak hias-hias roti dengan choki2, tapi natijah dan ibrah dari kisah ni insyaAllah boleh dijadikan pedoman hidup buat diri kita.


1. Jangan membazirkan apa-apa sahaja yang kita ada,terutama sekali makanan,kerana keberkatan makanan tu,kita xtahu dibahagian mana yang Allah akan berikan.


2. Berani untuk mencuba sesuatu yang luar biasa,xsalah untuk kita mencuba,dan xsalah untuk kita menjadi asing daripada biasa.


3. Jangan sempitkan fikiran kita apabila bertemu dengan masalah,cuba fikir dari sudut pandangan yang berbeza.mungkin anda akan bertemu penyelesaian yang terbaik.


4. Ambillah iktibar dari setiap perkara,walaupun sekecil2 perkara seperti roti senyum ini.pasti ada hikmah dari setiap apa yang Allah telah jadikan dan tetapkan.


Wallahu a’alam..

4 comments:

  1. Salam, entry yang menarik. Moga menjadi ibrah yg bermanfaat buat semua, inshaALlah.

    ReplyDelete
  2. salam..sebab roti senyum tu menarik dn mnyelerakan kot..^^
    insyaAllah,moga bermanfaat..

    ReplyDelete
  3. hahaha..pasal roti je rupanya. semua benda nak wat cite besar. tolonglah.alhamdulillah, dah masuk syurga dah ko hari ni.

    ReplyDelete
  4. terima kasih en anonymous atas komen dan juga doa..=)

    ReplyDelete

Orang suka memberi komen adalah orang yang sentiasa berfikir. Jom jadi golongan itu. ^^