Sunday 7 November 2010

Hilangnya Istiqamah Dalam Kehidupan

Istiqamah ertinya teguh HATI, tetap pendirian. Istiqamah mengandungi erti kemantapan, namun tidak bererti tidak bergerak untuk maju. Dalam kehidupan zaman moden ini, kita harus bergerak maju, namun tetap pada dasar pertama tanpa goyang hasil dari insan yang memiliki jiwa dan pengetahuan keIslaman yang mendalam dan menjalani nilai2 keIslaman tersebut.

Namun telah terjadinya perubahan nilai istiqamah dalam diri masyarakat maju yang lebih memperturutkan hawa nafsu dan kehendak diri sendiri tanpa memperhitungkan nilai2 kebenaran dalam ajaran Islam..yang banyak terjadi pada masa kini ISLAM HANYA PADA NAMA DAN KETURUNAN.

Jiwa yang kosong lebih banyak dari mereka yagn tidak teguh pendirian dan tidak memiliki istiqamah. Keresahan dan kebingungan lebih banyak melanda masyarakat yang mulai jauh dari nilai2 agama lantaran cuba mencampurkan kesucian dan kebenaran itu dengan debu kemaksiatan.

Istiqamah berkaitan dengan kemampuan kita dalam berjuang untuk menghadapai ujian dan penderitaan..kerana semakin tinggi nilai iman seseorang itu semakin besar cubaan yang harus dihadapinya. Dengan datangnya berbagai cubaan, ujian dan penderitaan itu, jiwa seseorang menjadi kuat dan tabah.

Namun sebaliknya bagi mereka yang tidak memiliki iman yang kuat, yang mudah terpengaruh dengan lingkungan, mereka akan merasa lemah dan terus tumbang apabila cubaan atau bencana datang dari ALLAH. Mereka mengeluh, menyalahkan orang lain bahkan menyalahkan ALLAH. Keimanan seseorang itu harus dibuktikan dengan cubaan untuk melihat sejauh mana seseorang itu mampu mempertahankan nilai kesucian iman yang ia miliki.

Bersama-samalah kita menjaga HATI agar tetap kepada jalan NYA.. Amiin..InsyaAllah.


Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment

Orang suka memberi komen adalah orang yang sentiasa berfikir. Jom jadi golongan itu. ^^